Într-un interviu acordat pentru Simplu și Rural, Mihai Ivașcu a vorbit despre greșelile care au dus la suspendarea de facto a programului Rabla pentru Tractoare, dar și despre evoluția pieței de utilaje agricole, problemele din implementarea Măsurii 4.1.1 și riscurile la care se expun fermierii care amână achizițiile.
Ghidul de finanțare pentru mult așteptatul program Rabla pentru Tractoare a fost publicat în Monitorul Oficial ieri, 24 aprilie. Însă, în loc să aducă un start clar și aplicabil pentru fermieri, documentul a stârnit confuzie și nemulțumiri. O eroare de formulare – recunoscută inclusiv de ministrul Mediului – a exclus din eligibilitate cele mai utilizate categorii de tractoare din fermele mici și mijlocii.
Simplu și Rural a stat de vorbă cu Mihai Ivașcu, director de marketing al APIMAR – Asociația Producătorilor și Importatorilor de Mașini Agricole din România, organizație care reprezintă aproximativ 90% din piața utilajelor agricole din țară. Ivașcu explică unde s-a greșit, cum a fost ignorat dialogul tehnic și ce efecte are acest blocaj asupra fermierilor și dealerilor.
O greșeală birocratică blochează programul
Conform ghidului, doar tractoarele cu omologare de tip T și C sunt eligibile pentru finanțare. În mod inexplicabil, subcategoriile T1a, T1b, T2a, T2b, T3a și T3b – adică exact modelele folosite în livezi, vii, solarii sau exploatații mixte – sunt excluse. Efectul? Mii de dosare riscă să fie respinse, iar dealerii au fost nevoiți să pună comenzile pe pauză.
Mihai Ivașcu: „Ne-am oferit să ajutăm, dar am fost refuzați”
Mihai Ivașcu spune că problema putea fi evitată, dacă autoritățile ar fi acceptat colaborarea propusă de APIMAR:
„Ne-am oferit în mod repetat, prin adrese scrise către AFM și prin intermediul mass-media, să participăm la grupul de lucru pentru Rabla Tractoare. Am vrut să contribuim tehnic, să evităm exact genul acesta de blocaje. Din păcate, am fost refuzați de fiecare dată.”
„Am semnalat aceste neconcordanțe încă din luna octombrie. Dacă apelurile noastre erau luate în considerare, azi vorbeam despre un program funcțional, nu despre un ghid fără aplicabilitate.”
Totodată, dealerii își exprimă îngrijorarea cu privire la decontarea voucherelor primite de la fermieri, întrucât nu există încă o procedură clară în acest sens.
Ministrul Mediului recunoaște: „S-a pierdut un rând”. Dar Rabla pentru Tractoare lipsește din comunicatul oficial AFM
Ministrul Mediului, Mircea Fechet, a reacționat public, explicând că este vorba despre o eroare materială în ghidul de finanțare, care va fi remediată rapid:
„Nu excludem niciun tractor! Ceea ce au încercat colegii mei de la AFM să facă, dar cred că au pierdut un rând pe traseu, este să excludă ATV-urile, nu tractoarele.”
Totuși, deși Fechet a confirmat verbal existența unui buget de 500 milioane lei și o lansare estimată pentru începutul lunii mai, în comunicatul oficial publicat de AFM pe 24 aprilie 2025, programul Rabla pentru Tractoare NU apare menționat.
„Cu surprindere constatăm că Programul Rabla pentru Tractoare nu este enumerat ca fiind inclus în bugetul AFM pentru 2025”, atrage atenția Mihai Ivașcu, care ne-a semnalat această lipsă.
Comunicatul complet poate fi consultat aici:
https://www.afm.ro/media_comunicate_presa-2025_04_24.php
Ce s-a achiziționat prin măsura 4.1.1.
În paralel, în cadrul măsurii 4.1.1., fermierii au continuat să investească în tehnologie performantă:
• Peste 1.000 de tractoare, majoritatea de peste 200 CP
• 25 de combine
• Aproximativ 1.500 de semănători și alte utilaje dedicate tehnologiilor minimum till, no-till și strip-till
Termen-limită: septembrie 2025
„Termenul pentru depunerea cererilor de plată este septembrie. Nu se prelungește. Fermierii trebuie să semneze contractele de achiziție cât mai repede – dar doar în baza notificării de finanțare primite de la AFIR”, subliniază Ivașcu.
Piața în 2025: personalizare totală, livrări mai lente
• Livrările durează între 2-3 săptămâni și 2-6 luni, în funcție de opțiunile personalizate
• Prețurile sunt în general stabile, în unele cazuri chiar mai mici, în funcție de costurile materiilor prime
„Fermierii nu mai cumpără utilaje standard. Nu avem două configurații la fel. De aceea, termenul de livrare a devenit critic pentru succesul proiectelor”, a precizat directorul APIMAR.
Concluzie
Programul Rabla pentru Tractoare pornește cu un blocaj major, dar și cu promisiunea unei corecturi rapide. În spatele scenei, însă, există o frustrare clară: experții din industrie au fost ținuți la distanță, iar avertismentele lor ignorate.
Simplu și Rural va continua să urmărească îndeaproape acest subiect, într-un an-cheie pentru agricultura românească.
Articol realizat de Simplu și Rural, în urma unui interviu cu Mihai Ivașcu, director executiv APIMAR.
Pentru mai multe materiale utile pentru fermieri, abonează-te la newsletterul nostru.